Rendszerezés alapjai:
A rendszerezés az élővilág fejlődéstörténetén, a fajok rokonságára alapul.
A rendszerezés alapegysége a faj:
A rendszertant kidolgozó kutatók:
Rendszertani kategóriák:
Fajta: Termesztett növények vagy tenyésztett állatok fajon belüli kategóriái, öröklődő az alaktani eltérés pl.: kutyafajták: vizsga, puli, agár.
Forma vagy eltérés: bizonytalan örökölhetőség, csak mennyiségi eltérés jellemző.
Változat: öröklődő alaktani eltérés van, de nincs önálló földrajzi elterjedés. Pl.: az europidok északi (szőke magas) vagy mediterrán változatai (barna alacsony).
Alfaj: öröklődő alaktani eltérés, önálló földrajzi elterjedés pl.: homo sapiens europaeus.
Az élő anyag:
Az élőlényeket az élettelen dolgoktól az életműködések különböztetik meg. Az élet első definícióját Claude Bernard francia természettudós adta meg, aki úgy fogalmazott, hogy az élet a „minden élőlényben közös jelenségek összessége."
Az életjelenségek:
Egy régebbi meghatározás szerint élő rendszer, amely életjelenségeket mutat. Az életjelenségeket 2 csoportba osztjuk: az önfenntartó vagy vegetatív életjelenségek és szaporító (önreprodukáló) vagy generatív életjelenségek csoportjaiba. Az önfenntartó életjelenségek az agyagcsere, az aktív hely- és helyzetváltoztatás képessége, az ingerlékenység és a szabályozottság. Az önreprodukáló életjelenség a szaporodás képessége.
Életkritériumok: Az élethez szükséges.
Az életkritériumok az élet egyöntetű megfogalmazását teszik lehetővé: élő az, ami megfelel az életkritériumoknak. Napjainkban ennek azért van jelentősége, mert a Földön kívüli élet lehetőségét is kutatjuk. Az élet létezésének megítélése pedig csak azonos alapelvek szerint történhet. Az életkritériumokon kívül az élő rendszerekre számos egyéb általános tulajdonság is jellemző, amely nem kritériuma az életnek, de jellemzője. Ilyen pl.: a törzsfejlődés során a periodikusan változó környezeti tényezőkhöz való alkalmazkodás, a biológiai óra. Ez az egyes élettevékenységek genetikusan rögzült ritmusában nyilvánul meg. Pl.: az állatok aktiválása a periodikusan változó fényerősségtől függ, vannak nappal aktív rovarok, pl.: nappali lepkék, alkonyatkor aktív rovarok: szúnyogok többsége, valamint csak éjjel aktív rovarok, mint a bagolylepkék.
Teória és a hipotézis közötti különbség:
A kutatási tevékenység során mindig adódik a megválasztott témából egy problémafeltevés, amelyre a kutató választ vár. Ennek megválaszolása céljából gyakran előzetesen megfogalmazódnak különböző feltevése, hipotézisek. A hipotézisek igazolására elméletek születnek, ezeket a későbbiek során igazolni kell, vagy el kell vetni. A hipotézis egy részben igazolt tudományos feltevés, a teória pedig teljesen igazolt tudományos elmélet.
2. Vizsgálómódszerek
Fénymikroszkóp használata:
A tárgylemezre anyagot helyezünk, amelyet fedőlemezzel lefedjük. Beállítom a tükröt, úgy hogy az egész látótér egyenletesen világos legyen. Ha a mikroszkóp belső megvilágítású, akkor erre nincs szükség. A makrocsavarokkal beállítom, hogy a képet lássam.
Fontos!
A mikroszkópban látott kép a tárgynak két fokozatban nagyított, fordított állású képe.
A mikorszkóp nagyítását a tárgylencse és a szemlencse saját nagyításainak szorzata adja meg.
Feloldóképessége az a legkisebb távolság, amelynek két végpontja még látható.
Preparátumok készítése:
A mikroszkópban csak olyan anyagok láthatók, amelyek a mikroszkóp optikájával átvilágíthatóak. Ehhez a biológiai anyagokat különböző mikro technikai eljárásokkal kell előkészíteni.
Késsel lekaparom a vizsgálandó anyag kis részét, majd a tárgylemezre egy-két csepp vizet csepegtetek és aztán beleszórom a kaparékot.
Pl.: a hagyma belső húsos levelét felszakítom és a rajta lévő hártyát csipesszel lenyúzom. Majd tárgylemezre teszem, amire előbb vizet csepegtettem. Vigyázni kell, hogy ne gyűrődjenek meg a vékony hártyák.
A borotvát párhuzamosan tartom a „levéllel" és mozgatni kezdem az egyik irányba. A legjobb, ha egy sejtrétegnyi vastagságú rész jön le, amit vízzel csepegtetett tárgylemezre teszem.
Modellalkotás:
A modellkészítés a bonyolult jelenségek vizsgálatára szolgáló eljárás. A modell segítségével a valóságban lezajló folyamatokat utánozza a kutató. A modell élethűen működik, annak ellenére, hogy a valóságnak csak a vizsgálat szempontjából lényeges elemeit tartalmazza.
Pl.: Donders-modell: Az üveg alján lévő gumilemez a rekeszizom légzésben játszott szerepét mutatja. Ha az üvegből a külvilágba vezető csövet a csappal elzárjuk, akkor a tüdő és az üveg fala közötti tér a két mellhártyaréteg közötti térhez válik hasonlóvá. Ha a gumilemezt lehúzzuk, az üveg fala és a tüdő közötti tér térfogata megnő, ezért a nyomása lecsökken. A tüdő térfogata passzívan követi a térfogati növekedést, ezért a tüdőben lévő légnyomás is lecsökken, és a levegő a külvilágból a tüdőbe fog áramlani.